onsdag 9 december 2015

Funderingar kring julen..




Ikväll blev det ett bad medans Lilltrollet kollade julklalendern på tv.
Brukar alltid lägga i en inpackning då jag badar, och såklart äta något gott. Helst ska det vara glass men idag blev det en bit lingonkaka.

Ett avslappnande hett bad behövdes verkligen, känner mig stressad inför julen som närmar sig. Varför vet jag inte. Julklapparna är i stort sett klara. Tomten inhyrd och har inga speciella måsten att göra.

Det är nog hela hysterin kring allt tror jag. Och kanske sitter det i att man är skilsmässobarn och flängt runt mellan alla på julen.

I år åker vi ingenstans, vi stannar hemma och myser.
Lägger extra tid på att leka med klapparna och äta pojkarnas favoriträtter.
Sushi, friterad bläckfisk och rökta räkor står på lilltrollets inköpslista. Linus vill ha kycklingspett i olika smaker. Inte så juligt men vad gör väl det :-)




Jag har firat flera jular utomlands. Ett år i svensknorska Sjömanskyrkan i Singapore. Ett annat på Island. Julaftnar jag aldrig glömmer. Såå himla häftigt. 

Singapore under julen är som taget ur "ett päron till farsa", julfilmen. Magisk med all crazy belysning (och tjoande kineser med tomteluvor på stan)!

Och vilken skön och glad stämning det var bland alla Skandinavier som tagit sig kyrkan för att fira med gran, tomte, svensk/norsk julmat och julsånger.

(Julen på Island kan jag berätta om vid ett annat tillfälle :-)

Nästa år skulle jag vilja fira julen på något coolt ställe/land. Har ni något bra annorlunda förslag?

••••••••••••

Inga kommentarer: