fredag 25 mars 2011

Skrap skrap...Plötsligt händer det!



Hej hej!
Här ser ni vad jag sysslat med i flera dagar. Skrapat gammalt golvplank. Ojoj, aldrig mer. Vi har skrapat över hundra brädor men nu är det äntligen klart :O)
Golvet har legat i huset sen låååångt tillbaka. När vi rev huset och fraktade hit det från grannkommunen sparade vi golvet och nu har vi alltså snart hela övervåningen med det nygamla golvet. Fiint blir det!  Jag hade först tänkt måla det vitt men tror faktiskt att vi bara ska skura det och låta det vara precis som det är. Lite ruffigt och grånat av tidens gång.



Lite fakta om huset:

Vårt hus stod länge tomt och höll på att förfalla. Taket var i riktigt dåligt skick. Men jag fastnade ändå för det charmiga lilla timmerhuset.
Jag tog reda på vem som ägde huset och ringde och frågade om jag fick köpa det. Ägaren bodde i vår huvudstad och berättade att det en gång i tiden bott en skomakare där. När han gick bort flyttade ingen ny in. Vi fick köpa det för en billig peng.
Det var en hel del jobb. Golvet till övervåningen var isolerad med sågspån i massor. Vi skottade och skottade, trodde aldrig det skulle ta slut :) Vi tog reda på allt som gick (dock inte en vit fin kakelugn som tyvärr var i för dåligt skick) i huset och fraktade inredningen och huset hit till "vår" ö. Det var över åtta år sedan och meningen att det skulle bli ett sommarhus. Så blev det inte. Inget hände. Huset stod här som ett tomt skal i flera år. Men för några år sen, sommaren 2008 började bygget...

Kram Milla 

3 kommentarer:

dagdrömmar i vitt sa...

Härligt jobb ... men man är nöjd när det är gjort:) Blir säkert jättefint att låta det vara omålat. Kan ju alltid måla sen.
Kramkram /Nettan

Mina drömmars hus sa...

Jag förstår att du tycker att det är ett härligt jobb, he he.
Jag tror att vi har flera tusen golvplank på logen, som vi tagit ut ur huset, har inte kunnat lägga tillbaka dom eftersom vi ska golvvärme. Det blir säker hur fint som helst hos er.
Sågspån, I hate it....
Kram och ha en härlig fredagskväll.
AC

Unknown sa...

Det är en härlig gammal stuga ni har räddat från förintelsen. Tror inte det finns något nytt hus som kommer i närheten av charm som ett gammalt ger.
Mycke svett och kanske en o annan tår brukar det ge men oftast värt det i slutändan.
Ha de gott, kram Ing-Britt