tisdag 24 maj 2011

Skänken nymålad :O)

Halloj, riktigt trist väder har vi här på ön idag.
Regn & blåst
 För första gången på väääldigt länge somnade lillprinsen före sin storbror igår kväll. Han ligger vaken och bubblar på i sin säng hela kvällarna. Nu har han ju fått en ny "stor pojke säng" och sen har han slutat sova middag på dagis. Bara att hålla tummarna att det fortsätter lika bra :O)

Min skänk är målad :O) Bara grundad så länge men kan inte låta bli att visa.
Ångrar inte en sekund att jag målade den vit.


Fick en fråga från en läsare om hur jag gör när jag målar mina möbler.

Först använder jag alltid målartvätt. Jag använder nitor målartvätt med spraymunstycke. Den behöver inte tvättas av med vatten, bara att torka av med trasa. Enkelt och bekvämt. 

Sen till det som inte är lika bekvämt och som jag ibland fuskar med (vilket man alltid får ångra) nämligen att slipa möbeln som ska målas. Fungera utmärkt med bara sandpapper för att rugga upp en blank yta och få färgen att fästa bättre.

Färgen jag använder är Beckers. Jag grundar möbeln med Beckers grundfärg (oftast en men ibland två gånger).

Antikvit på väggar, lister, foder och några få möbler men annars målas det mesta vitt. Allt från helt matt till halv blank. Beroende på hur mycket ytan ska torkas som jag målar. Två till tre lager kan behövas. Lite efter tycke och smak. Ibland kan det vara fint att det inte är helt täckande.

Det går att förvandla så många trista gamla möbler. :O)
Prova er fram och lycka till!

Kram Milla

6 kommentarer:

Lycka är ~ Onnea on sa...

skänken ser fint ut!
ni har det så ljust och fint.
~marita~

Uttan sa...

SÅ vackert skåp vad fint det blev.
Tack för tipset hur Du målar. Ska köpa sån målartvätt nästa gång.

Kram!

Unknown sa...

Hej Milla!
Jag gillade verkligen den gröna färgen som var på ditt skåp innan men erkänner att vitt är alltid snyggt och ditt skåp blev ännu finare nu :).
Tack för tipset om din målartvätt som inte behöver sjöljas med vatten, ska jag köpa hem.
Har en hel del målarprojekt att ta tag i nu i sommar.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Himlavit sa...

Jätte fin blogg du har =) Kommer gärna tillbaka och kikar lite mer =)

Trevlig dag i blåsten
Kram Tessan

sussi sa...

Sååå snyggt. Kram Sussi

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Vilken oroligt vacker möbel!! Pampig!