tisdag 19 juni 2012

Gul Krusbär & Vit Vinbär

Hej!
Ett besök på det stora svenska varuhuset idag resulterade i god mat och lite smågrejer. 

Inne på Coop köpte jag en vit vinbärsbuske och en gul krusbär som jag planerade här på kvällen.
Varje år köper jag två träd/buskar till trädgården. HÄR kan ni se vad jag köpte förra året.

Håller nu tummarna för att inte vinbärsbusken blir uppäten av rådjuren.

Häromkvällen fick jag förresten se ett stort (enligt mig) djur komma trippande på vägen. Samma dag som vårdaren blev uppäten av vargarna på kolmården, så lite skärrad var jag av det.

(Här i Dalarna smyger sig vargarna närmare och närmare byarna och förföljer de som är ute och går med hundarna. Är nog bara en tidsfråga innan det händer nåt tragiskt, där det inte bara slutar med en död hund.)

Det var sent på kvällen och denna hundliknande varelse kommer alltså trippande på grusvägen upp mot vårt hus. Den är stor och jag försöker urskilja om det är en räv eller varg. (Både björn och varg besöker ön titt som tätt.) Precis bakom gårdsbutiken smyger den in i vår lilla skog där pojkarna leker och jag är ganska säker på att det är en räv, en stor räv.
Hua mig, jag är en sann djurvän och har alltid varit men efter vargarnas framfart där de sliter sällskapshundar i stycken känns det riktigt obehagligt.

Vad har ni för åsikter om varg? Det brukar vara ganska starka känslor för eller emot.


Som ni ser har det inte kommit ner något i pallkragarna. Kanske blir det fusk i år med örter i kruka som får planteras ner...

Den ena har jag lovat pojkarna att de ska få ha smultron i. Hoppas det inte är för sent att plantera.


Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hej!!!
Jag tycker att det överhuvudtaget är lite otäckt när vilda djur kommer så nära människor. Dom ska vara djupt in i skogen, men dom börjar bli för många kan jag tro.
Så fint du planterar och "fuskkryddor" är helt ok. Jag planterade smultron förra året, mysigt och dom är så stora och fina i år.
Ha en bra dag
Kram
AC